PUHEENJOHTAJALTA 11.10.2021

11.10.2021

Lokakuussa sään vaihtelut ovat parasta; aurinko jaksaa vielä lämmittää, mutta voimistuva tuuli enteilee talvea. Saimme kauniin väriloistoisen ruskan, joka peittää vielä hetken maata.  Nyt on syytä ottaa viimeistään heijastimet esille ja vaihtaa lämmintä ylle. Monella meistä on mahdollisuus viettää syyslomapäiviä, jotka tuovat pitkään syksyyn kaivattua lepoa.

Tänään poistuivat valtakunnalliset maskirajoitukset. Maailma ympärillämme alkaa avautua yhä enemmän. Se ei kuitenkaan tarkoita, että koronaepidemia oltaisiin selätetty. Edelleen on tärkeä huolehtia käsienpesusta ja maskien käytöstä tilanteissa, joissa turvavälejä ei voida varmistaa. Terveysviranomaiset ovat huolestuneita rokottamattomista sekä henkiöistä, joilla ei ole vielä kattavaa rokotesuojaa. Suurin osa sairaalaloiden tehohoidossa olevista on rokottamattomia kansalaisia. Suomen rokotekattavuus on jäänyt monen eurooppalaisen maan jälkeen, ja tilanteeseen etsitään syitä ja ratkaisuja. Rokotuksen ottamista pyritään helpottamaan mm. ostoskeskusten rokotuspisteillä sekä rokoteautoilla, joihin voi hakeutua ilman ajanvarauksia. Viestinnällä on suuri rooli ihmisten asenteiden muokkauksessa. Viranomaisten viestintä ei perustu luuloihin ja huhupuheisiin vaan faktoihin, mutta se on kerrottava ymmärrettävästi meille kaikille - myös muita äidinkieliä puhuville uussuomalaisille. Koronapassi tulee vastaamaan osaltaan yleisötilaisuuksien yms. tarpeisiin, mutta vaatimus sen käytöstä voi asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaan toisiinsa nähden. Uskon ja tiedän, että moni meistä on odottanut pääsevänsä kokoontumaan yhteen ja nauttimaan niin kulttuurista, liikunnasta kuin ihan vaan toistemme seurasta. Jokainen ammattiosastomme tulee järjestämään tämän syksyn aikana ainakin yhden jäsentilaisuuden. Kun saat kutsun, tule mukaan!

Nautitaan syksystä ja muistetaan levätä!

Terveisin, Kaisa