PUHEENJOHTAJALTA 17.1.2022

17.1.2022

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Koko Suomi sai upean lumipeitteen alkuvuoden kunniaksi. Jopa eteläisemmässä osassa maata meillä on mahdollisuus hiihtoon, luisteluun ja muihin talviaktiviteetteihin luonnon lumilla ja jäillä. Jo pelkästään rauhallinen kävelyretki pakkassäässä edistää mielihyvän lisäksi kokonaisvaltaista hyvinvointia. Neljä vuodenaikaa ei ole enää meilläkään itsestään selvyys, joten otetaan talvestamme kaikki irti!

Omikron-virusvariantti on ärhäkästi leviävä koronan muoto. Asiantuntijat ovat arvioineet, että harva meistä välttyy sairastumasta siihen. Onneksi suurimmalla osalla sairastuneista oireet ovat vähäisemmät kuin aiemmilla koronan muodoilla. Sairaalat ovat silti täyttyneet sairastuneista, joten sairaanhoitokantokyky on alkuvuodesta todella kovilla samoin kuin hoitohenkilöstön jaksaminenkin. Moni yhdistyksemme jäsen osallistuu oman työnsä lisäksi koronarokotustoimintaan. Rokotusten annon lisäksi henkilöstöä tarvitaan muihin tehtäviin, jotka mahdollistavat toiminnan pyörittämisen. Työnantajilta soisi vastaantuloa palkkioiden muodossa näille uurtajille. Tässä keskustelussa pääluottamusmiehemme ovat mukana. Esimerkiksi Helsingin kaupungilla henkilöstöjärjestöt ovat pyytäneet työnantajalta paikallisneuvottelua liittyen koronarokotetoimintaan osallistuvien kaikkien työntekijen palkitsemista, ei vain hoitohenkilöstön.

Työntekijöitä vaaditaan näinä aikoina suurta joustoa sairastuneiden vuoksi väliaikaisessa vähentyneessä henkilöstötilanteessa ja esim. tehtäväsiirroksista johtuen. Lakisääteisten tehtävien henkilöstöpulassa tarvitaan tekijöitä, joten työntekijöiden väliaikaiset siirrot ovat monelle työntekijälle ja organisaatiolle juuri nyt ajankohtaisia. Siirtojen tulisi perustua vapaaehtoisuuteen, mutta jos omaa tehtävää ei voi toteuttaa esim. koronarajoitustoimien vuoksi, ja hoitopalvelut on turvattava, on työnantajalla yksipuolinen päätösvalta tehtävien väliaikaisesta siirrosta muihin tehtäviin. Päätös vaatii silti yhteistoiminnan toteuttamista, niin siirrettävän henkilöstön kuin edustuksellisesti työpaikoilla. Nopeissa muutostilanteissa avoin keskustelu ja ajantasainen viestintä on erityisen tärkeää. Jokaisella työntekijällä on oikeus tietää, mitä tuleman pitää, myös keskellä kansallisen kriisin hoitoa.

Kevään edetessä omikron-aallon pitäisi helpottaa, joten toivotan kaikille terveyttä ja voimia parempia aikoja odotellessa!

Terveisin,

Kaisa