Puheenjohtajalta 20.8.2021

30.8.2021

Hyvä Jyty metropolilainen jäsen,

Hyvää kesälomien ja jälkeistä aikaa ja tervetuloa töihin! Tosin, osa meistä on palannut työrutiineihin jo aiemmin. Oma lomani meni mukavasti niin Itä-, Pohjois- kuin Etelä-Suomessa. Vuosikymmenten lämpimin kesä aiheutti ristiriitaisia tunteita; puhdasta iloa helteisistä päivistä, jotka jatkuivat useita viikkoja, ja toisaalta huolen ilmastomuutoksesta, jolla on suuria vaikutuksia ympäristöömme. Nyt tarvitaan nopeita ympäristötekoja, jotka estävät ympäristökatastrofin etenemisen. Tiedotusvälineet ovat kertoneet meille kesän aikana ja viime päivinä ikäviä ja surullisia esimerkkejä esim. Keski-Euroopan ja naapurimaamme Ruotsin rankkasateiden aiheuttamista tulvista.

Kuntien ja kaupunkien uudet valtuustot ovat järjestäytyneet. Talousarvioiden laatiminen muiden organisaatioiden tapaan on syksyn päätösagendalla. Usea kunta ja työnantaja tekee tai uudistaa strategioitaan, jotka ohjaavat toiminnan ja talouden painopisteitä. Niin talousarvio- kuin strategiatyössä on tärkeää, että henkilöstö on mukana tuomassa esille sille tärkeitä näkökulmia, sillä juuri henkilöstö toteuttaa strategian mukaisia toimintoja ja palveluja kuntalaisille. Sote-uudistukseen valmistautuminen on myös kuntien päättäjien ja monen työnantajan työlistalla. Vuonna 2023 maassamme aloittaa kaksikymmentäyksi hyvinvointialuetta sekä Helsinki. Muutoksella on suuria vaikutuksia kuntiin ja varsinkin niiltä siirtyvään henkilöstöön. Valtion rahoitusjärjestelmä koetaan jo nyt haastavaksi, joten ennen kuin uudet organisaatiot ovat valmiita, on vielä paljon tehtävää. Tammikuun 23. päivä järjestetään aluevaalit (Helsinkiä lukuunottamatta), joissa valitaan hyvinvointialueiden valtuustot. Äänestäminen kannattaa myös näissä vaaleissa.

Emme päässeet aloittamaan syyskauden työskentelyämme korona-vapaassa maassa, vaan pettymykseksemme koronatartunnat eivät ole vielä talttuneet, eikä rokotekattavuus ole vielä täysin kattava, jotta yhteiskuntamme toiminnot vapautuisivat koronaa edeltävälle ajalle. Tulemme elämään tämän epidemian kanssa todennäköisesti vielä kauan, mutta onneksi keinovalikko – rokotusten lisäksi -  kasvaa rajoitusten purkuun. Yksi keskustelussa ollut keino on korona-passin käyttöönotto, jota Helsinki on ilmoittanut kokeilevansa kertaluontoisesti. Toiveena on, että korona-passin käyttö mahdollistuisi ilman lainsäädännön muutoksia, mutta tästä on erilaisia näkemyksiä, varsinkin sosiaali- ja terveysministeriön puolella. Työpaikoilla tullaan suurilta osin jatkamaan työskentelyä keväisellä tavalla; lähityöskentelyssä huomioidaan korona-turvallisuus mahdollisimman hyvin ja etätyömahdollisuudet jatkuvat niissä ammateissa ja työtehtävissä, joissa se on mahdollista.

Jyty Metropolin toiminnoissa huomioidaan edelleen koronarajoitukset. Suunnitteilla ollut jäsentapahtuma 18.9. Stansvikin kartanolla joudutaan perumaan koronatilanteen vuoksi. Ammattiosastot tulevat kuitenkin järjestämään tulevana syksynä pienimuotoisia jäsentoimintoja, joihin toivon sinun osallistuvan. Lisäksi elo-lokakuun ajan yhdistyksellämme on jäsenkampanja, josta hyötyy niin jäsenhankkija kuin uusi jäsenkin. Haastan jokaisen jäsenemme osallistumaan tähän kampanjaan. Jo yhden jäsenen hankinta tuottaa sinulle rahanarvoisen palkinnon. Katso lisää nettisivuiltamme www.jytymetropoli.fi

Jyty Metropoli on sinun asialla, joten ollaan yhteydessä!

Terveisin,
pj Kaisa