PUHEENJOHTAJALTA 21.3.2022

21.3.2022

Ammattiliitto Jyty on antanut tänään lakkovaroituksen JHL:n ja JUKO:n kanssa koskien pääkaupunkiseudun (Helsinki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen) kuntatyöantajia, niiden omistamia yhtiöitä sekä niiden lähellä olevia työnantajia (koskien esim. HUS:n tiettyjä tehtäviä). Lakon ajankohta on ti 19. – ma 25.4. Työministerillä on kuitenkin oikeus siirtää lakkoa halutessaan enintään kahdella viikolla eteenpäin. Lakkovaroituksen ja mahdollisen lakon tarkoitus on tukea käynnissä olevia sopimusneuvotteluja. Lakko koskee jytyläisten osalta Kvtes:n, Sote-tes:n, TS:n, tunti-tes:n ja Avaintes:n piirissä olevia työntekijöitä. HUOM! Lakko ei koske HSY:n työntekijöitä (edit: eikä Metropolilab:ia). Hätätyö ei kuulu lakon piiriin.

Olet saanut tänään jäsenviestin Ammattiliitto Jytyltä, jossa sinulle kerrotaan lakon syyt, sen piirissä olevat työpaikat sekä lakkoavustukseen liittyvät asiat. Toivon sinun lukevan viestin huolella. Siinä on myös linkki liiton nettisivujen Usein kysyttyä lakosta –sivustolle, josta saat myös hyödyllistä tietoa.

HUOM! Myös liittoon kuulumattomalla on oikeus osallistua lakkoon. Lakko on perusoikeutemme, eikä yksittäiselle työntekijälle koidu seuraamuksia liiton järjestämän lakon vuoksi. Palkanmaksu keskeytyy lakon alettua ja liittoon kuuluvat jäsenet saavat lakkoavustusta 160e/pvä, joka maksetaan sinulle lakon päätyttyä. Mikäli sinulla on liittoon kuulumaton työkaveri, joka on valmis ryhtymään lakkoon paremman palkan ja työehtojen vuoksi, suosittelethan hänelle liittoon liittymistä, niin hänkin on oikeutettu lakkoavustukseen (kun liittyminen tapahtuu väh. 7 päivää ennen lakon alkamista).

Lakko on vahva keino vaikuttaa jumiutuneeseen neuvottelutilanteeseen. Se osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä kaikilla on oikeus näyttää työnantajalle, että meidän työmme on tärkeää ja siitä on maksettava paremmat korvaukset. Seuraathan liiton ja yhdistyksen viestintää. Voit kysyä lakkoon liittyvistä asioista myös pääluottamusmieheltäsi. Mikäli sinulla ei ole työpaikallasi pääluottamusmiestä, olethan yhteydessä minuun.

Olemme sinua varten!