PUHEENJOHTAJALTA 29.12.2022

29.12.2022

Vuoden vaihtuessa moni meistä tekee uuden vuoden lupauksia ja pohtii päättynyttä vuotta, sen tapahtumia ja omia tekoja. Itse mietin, mitä olen oppinut työvuodestani ja mitä tulen muuttamaan tulevassa toiminnassani. Vuodenvaihde antaa meille myös mahdollisuuden kiittää itseämme menneen vuoden teoistamme niin työ- kuin muussakin elämässä. Oman työn ja työkokemuksen arvostaminen ja sen tunnustaminen on tärkeää; se lisää omaa työmotivaatiota ja ammatillista itsetuntoa.

Työn kuormittavuuden lisääntyminen on ikävän yleinen ilmiö. Työpaikoilla ei ole välttämättä tarpeeksi tekijöitä, joten yksittäiset työntekijät kuormittuvat liiallisen työkuorman määrästä. Samalla työolosuhteet heikentyvät, kun mahdollisuus lakisääteisten taukojen pitämiseen vaarantuu. Näin ei saisi missään tapauksessa olla, mutta monelle tämä on kuitenkin arkea. Työantaja on tuonut viime vuosina esille työntekijän oman vastuun työnsä johtamisesta. Työnmitoituksen ollessa pielessä, ei itsensä johtaminen ole ratkaisu, vaan vakava keskustelu esihenkilön kanssa työkuorman vähentämisestä.

Vuosi 2023 tuo tullessaan suuria muutoksia hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa. Tämä sosiaali- ja terveydenhoidon sekä pelastustoimen uudistus koskettaa kaikkia meitä suomalaisia. Jyty Metropolissa uudistus koskee suurimmin VANTAA-ammattiosastolaisia, joista osa siirtyy työskentelemään Vake-hyvinvointialueelle. Ammattiosasto säilyy heillä kuitenkin samana, mikä on hyvä asia. SOTEPE-ammattiosastolaiset jatkavat Helsingissä suurempana joukkona pelastuslaitoslaisten jäsenten siirtyessä ent. SOTE-ammattiosastoon. Muitakin työnantajien muutoksia on tulossa. Olemme kuitenkin varautuneet ammattiyhdistyksenä niihin mahdollisimman hyvin ennakoivasti, vaikka vasta ajan myötä tiedämme, mitä käytännön muutoksia uudistukset tuovat mukanaan.

Tulevaisuus työmarkkinoilla on tullut entistä enemmän ennustamattomaksi, siksi on tärkeää, että mahdollisimman moni kuuluu ammattiliittoon, joka tuo turvaa työelämän muutoksiin. Toivon, että olet ollut tyytyväinen kuuluessasi Ammattiliitto Jytyn suurimpaan yhdistykseen. Yhteydenotto työelämäasioissa pääluottamusmieheen tai yhdistykseen mahdollisimman matalalla kynnyksellä on sinun oikeutesi, joten käytäthän sitä.

Toivotan sinulle hyvää uutta vuotta 2023!

Terveisin Kaisa