PUHEENJOHTAJALTA 9.5.2023

9.5.2023

Se on kevät! Hieman kangerrellen alkanut odotettu vuodenaika on saapunut. Katupölyn puhdistustöiden jälkeen maailma näyttää valoisammalta. Auringon lämpö on saanut puiden lehdet kasvamaan ennätysvauhtia. Samaan aikaan Etelä-Euroopassa kärsitään vuodenaikaan nähden ennätyskovista helteistä. llmaston lämpiäminen on tosiasia, johon on suhtauduttava vakavasti, jos haluamme tuleville sukupolville elämän eväät maapallollamme. Ammattiliitto Jyty on mukana Oikeudenmukainen siirtymä - nyt! -kampanjassa, jossa on mukana yli 80 järjestöä. Kampanja nostaa reilun ekologisen siirtymän yhteiskunnalliseen keskusteluun, sillä ilmastokriisin ja luontokadon torjunta edellyttävät suuria muutoksia yhteiskunnassamme. Kampanjaan osallistuvat järjestöjen edustajat olivat vastaanottamassa Petteri Orpon hallituksen muodostajia maanantaiaamuna 8.5. esittelemällä 10 oikeudenmukaisen siirtymän periaatetta. Moni kansanedustajaehdokas liputti ennen vaaleja vihreän siirtymän puolesta, joten nyt on aika lunastaa lupaukset!

Työmarkkinarintamalla on ollut kiireinen kevät. Yksityisten sopimusalojen neuvottelut ovat käyneet vilkkaina ja miltei kaikista jytyläisistä työehtosopimuksista on päästy neuvottelutulokseen. Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelut kuitenkin tyssäsivät ja neuvottelut ovat siirtymässä valtakunnan neuvottelijan johdettaviksi. Jyty julisti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon neuvottelujen edistämiseksi ja viime viikolla annettiin ensimmäiset lakkovaroitukset. Erittäin harmillista, että järjestöt ovat joutuneet päätymään lakkovaroituksen antoon, sillä lähtökohtana ja tavoitteena on yhteisymmärryksen löytyminen neuvottelupöydissä, ei lakkojen kautta.

Julkisen sektorin puolella on käyty järjestelyvara- eli palkankorotusneuvotteluja. Monissa neuvotteluissa eri työntajilla on päädytty korotuspotin kohdentamisesta tehtäväkohtaisiin palkkoihin. Se on niin työnantajan kuin työntekijöiden etu. Kilpailukykyiset palkat varmistavat osaavan henkilöstön pysymisen sekä uusien työntekijöiden saamisen julkisen sektorin tehtäviin. Ratkaisu on erityisen tärkeä työvoimapula-aloille. Henkilökohtainen palkitseminen on myös tärkeää, mutta neuvoteltavan rahapotin suuntaaminen pääasiallisesti henkilökohtisiin ei ole mielestäni viistasta henkilöstöpolitiikkaa. Varsinkaan, jos palkitsemisen käytänteet eivät ole työantajalla läpinäkyviä ja oikeudenmukaisiksi koettuja. Helsingin neuvottelutilanteesta tulen laittamaan lähiaikoina jäsenviestintää kaupungilla työskenteleville jäsenillemme.

Tulevana sunnuntaina juhlitaan äitejä. Toivottavasti päivä on aurinkoinen juhlintaan. Hyvää toukokuuta kaikille!

Terveisin Kaisa